Leveranstider
Normal leveranstid är inom (5-10) arbetsdagar från det att vi tagit emot din beställning. I de fall där vi måste beställa en vara från någon av våra leverantörer samt under högsäsong kan leveranstiden vara något längre. Kontakta vår kundtjänst om du vill makulera din beställning på 0533-631 11 eller shop@lpsbiodling.se. Var noga med att ev makulering gäller först efter att vi bekräftat det. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser eller att vi byter ut artikeln mot likvärdig produkt.

Köpevillkor

  1. Köp
    Vid beställning träffas avtal om köp först när LP:s Biodling AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Orderbekräftelsen från webshopen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i till exempel pris, leveranstid etcetera förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

LP:s Biodling AB har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kunden.

  1. Pris
    I priserna ingår moms. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som LP:s Biodling AB inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Frakt tillkommer.
  2. Leveranser

PostNord/DHL
Försändelser som väger upp till 2 kg mått 34x24x7 cm och som har ett varuvärde under 500 kr skickar vi som varubrev, med porto. Paket som väger upp till 20 kg skickar vi till ombud med Posten/DHL, när mottagaren är en privatperson. När mottagaren är ett företag skickas paket med DHL eller med Posten till leveransadressen som mottagaren uppgett. Försändelser på pall skickar vi oftast med Posten eller DHL. Skulle vi finna att något annat fraktbolag har bättre priser använder vi oss av det bolaget vid det specifika tillfället. LP:s Biodling AB väljer alltid det billigaste alternativet.
Postpaket till ombud får väga max 20 kg. 
Företagspaket får väga max 20 kg. 
Pris på frakt på pall varierar mycket. Framför allt beroende på antal pall och på leveransadress. På grund av det kan vi inte uppge fraktpris vid palltransport i förväg. Det går bra att kontakta oss per mail eller telefon för att få ett ungefärligt pris.


Från april 2018 har PostNord infört nya regler och debiterar för en lagerhyra 210 kr +moms per pall, om inte mottagaren har svarat på postens avisering inom 4 arbetsdagar. Detta debiterar vi ut i efterhand om så sker. Det är därför viktigt att ni svarar på postens avisering för att undvika debitering. Källa: PostNord PDF 

Emballage kostnad tillkommer till självkostnadspris.

EUR pall: 212,50kr
Din pall: 200kr

Pall Engångs: 65kr
1/2 Pall:
69kr 
Plastskiva mellan glas pallar:
50kr

Pallmellanlägg Well: 10kr
Kartonger i olika storlekar från: 20kr - 40kr

(pris ovan ink moms)

Leveransförsening
Du som kund har alltid rätt att häva köpet på grund av leveransförseningar. LP:s Biodling AB gör allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning inom normal leveranstid, men det kan finnas tillfällen när det är omöjligt för oss att leverera i tid, till exempel när våra leverantörer har försenade leveranser och inte fullföljer sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Skadat gods
Transportskada anmäls omgående till speditören och till LP:s Biodling AB senast tre dagar efter påskriven fraktsedel.

Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiterar LP:s Biodling AB dig för frakten enligt beställningen samt för returtransporten.

  1. Betalning
    LP:s Biodling AB redovisar priser inklusive moms. Endast fraktkostnad, kostnad för försändelseemballage samt pant för pall tillkommer, inga andra avgifter.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

  • Kortbetalning med VISA eller MASTERCARD och även bankbetalning via Trustly i butik/webshop (i dagsläget tillkommer faktura på frakt)
  • Fakturabetalning med LP´s faktura 20 dagars kredit (efter godkänd kreditprövning) Fakturan sändes på mail samma dag alternativt dagarna som din order blivit packad och bokad mot fraktbolag.
  • SVEA faktura för privatpersoner se länk

    https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/WP_Fakturavillkor.pdf

  •  SVEA Företagsfaktura:

    Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

    Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

    Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

    GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

  • Vid LP´s pappersfaktura på shoporder tillkommer 50kr i faktureringsavgift. (Detta gäller endast när du som köpare särskilt begär pappersfaktura)

Efter förfallodagen debiteras en årlig dröjsmålsränta med 12%. Avgift för påminnelsefaktura är 50 kr.

  1. Garanti
    LP:s Biodling AB säljer alla fabriksnya maskiner med ett års garanti.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns när varan levererades. Gäller det till exempel handhavandefel, fel som uppkommit på grund av felinställning, fel som köparen orsakat själv eller då vi inte kan finna några fel debiteras köparen kostnaden för eventuell frakt och arbetskostnad.
Produktgarantin gäller inte fel som uppkommit vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende utan skriftligt godkännande av LP:s Biodling AB.

Din faktura är ditt garantibevis. Förvara dokumentet väl då det behövs vid utnyttjande av garantin.


  1. Reklamationsrätt
    Kunder till LP:s Biodling AB har i enlighet med konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt konsumentköplagen. Ett års garanti, ingen reklamationsrätt.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns när varan levererades. Gäller det till exempel handhavandefel, fel som uppkommit på grund av felinställning, fel som köparen orsakat själv eller då vi inte kan finna några fel debiteras köparen kostnaden för eventuell frakt och arbetskostnad.
Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit vid eller efter egen förändring av varans funktion och utseende utan skriftligt godkännande av LP:s Biodling AB.

Din faktura är ditt garantibevis. Förvara dokumentet väl då det behövs vid reklamationen.
Vad gäller produkter som är avsedda för livsmedel hävs bytesrätten vid köp.

  1. Ångerrätt
    Vid köp från webshopen har du i enlighet med distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt från det att du tog emot varan. Du måste inom 14 dagar meddela LP:s Biodling AB att du ångrar ditt köp och du som köpare står för frakten enligt beställningen samt returfrakten. Du kan ångra köpet innan du hämtat ut paketet, men du måste alltid meddela säljaren och står även då för frakten tur och retur.
    Varans skick ska vara i väsentligt oförändrat skick, det vill säga du har rätt att undersöka varan, men inte använda den om du ska utnyttja din ångerrätt.

Vid byte av kläder och handskar kommer LP:s Biodling debitera returkostnad och återsändning av nya produkter om så önskas.

Så här gör du vid utnyttjande av ångerrätt och gör en retur:

Inom 14 dagar efter du fått din vara meddelar du LP:s Biodling AB via telefon 0533-631 11 eller mail shop@lpsbiodling.se att du ångrar ditt köp och vill returnera varorna. Uppge shopordernummer, namn, adress och telefonnummer. Om du hunnit betala varorna även kontonummer eller eventuell bank- eller plusgironummer dit pengarna ska återbetalas. Returnera varorna i ursprungligt skick, det vill säga oanvända, oskadade och oförstörda till LP:s Biodling AB, Torstensbyn 14, 661 94 Säffle.
Använd företagspaket vid retur till LP:s Biodling. Vi har ingen möjlighet att hämta ut paket hos ombud. Om privatpaket till ombud ändå används och det outlösta paketet går i retur till avsändaren står avsändaren för eventuella kostnader.

  1. Retur av glaspall och pallskivor
    Pallar som ej är hela, rena, torra eller som på annat sätt är förorenade av exempelvis färg, olja eller snö, godkänns ej för retur och pant återfås ej.
    Plastskivorna får ej användas i egen produktion eller utsättas för någon form av förorening eller skadegörelse. De ska förvaras inomhus eller under tak tills det är dags att returnera dem till oss.
    Pallarna får ej användas i egen produktion, eller utsättas för någon form av förorening eller skadegörelse. De ska vara hela och i oskadat skick samt fria från plast- och packmaterial. Pallar som angripits av mögel accepteras ej i retur.
  2. Personuppgifter

LP:s Biodling AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med beställning hanteras enligt allmänna dataskyddsförordningen, (GDPR) som ersätter Personuppgiftslagen (PuL) den 25e maj 2018. Genom godkännande av köpvillkoren (att du genomför ett köp) med LP:s Biodling samtycker du till att dina nödvändiga uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, samt för utskick av erbjudanden och information via e-mail. Du har alltid rätt att begära ut vilka uppgifter som finns registrerade hos oss. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Kontakta oss på 0533-631 11 eller shop@lpsbiodling.se vid förfrågan. 
De nödvändiga personuppgifter som vi lagrar hämtar vi in från dig. De uppgifter vi behöver är namn, personnummer, postadress, e-postadress, telefonnummer, IP-adress och betalningsinformation (vid webborder)

Vad behöver vi dina personuppgifter till?
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna behandla och leverera din order. För att kunna utföra vårt arbete och kunna ge dig den servicen som du förväntar dig. Vi kan inte skicka en beställning om vi inte vet vem som ska ha den eller vart den ska levereras, som ett exempel.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter? 

I flesta fall så sparar vi dina personuppgifter för underlätta för dig som kund när du ska beställa igen. Så länge du är kund hos oss med andra ord. Vi har en rättslig förpliktelse att uppfylla reglerna angående bokföringslagen och behöver därför spara historik i minst 7 år. Dessa lagras givetvis i skyddade arkiv. 

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter finns lagrade i vårt kundregister i vårt affärssystem. Affärssystemet är alltid säkrat med inloggningar av lösenord och låter ingen obehörig komma åt uppgifterna. Våra datorer är uppdaterade och säkrade med antivirus och säkerhetsapplikationer. Även dessa har inte obehöriga tillgång till. Våra trådlösa nätverk är krypterade och säkrade med lösenord. Vid användning av vår webshop så är den säkrad med kryptering SSL för att behandla personuppgifter med säkerhet.
Vi lämnar aldrig under några omständigheter ut personuppgifter till tredje part.

Vart kan jag se eller ändra mina personuppgifter?
Genom att logga in på din användare via vår hemsida så kan du se och ändra dina personuppgifter.